Sådan bruger du eksisterende filmmateriale til hurtigt at teste nye markeder – og uden det koster dig en helt ny filmproduktion.
Er du virksomhedsejer, kommunikationschef, marketings- medarbejder eller overvejer du at blive det? Eller ja måske interesserer du dig blot for filmproduktion, online marketing og eller kommunikation? Så læs med her, da vi har et værdifuldt tip, vi gerne vil dele med dig!
I denne uge har vi her i huset produceret vores første film til det tyske marked. Jeg fik et opkald fra Nicklas Kany, som vi tidligere har produceret film for iht. hans danske virksomhed MentorDanmark. Kort kan jeg fortælle, at MentorDanmark yder privat lektiehjælp og undervisning til elever i folkeskolen og gymnasiet. Til denne undervisning skal der bruges en masse kompetencerige undervisere/mentorer.
Nicklas fortalte, at de var ved at gå på det tyske marked med deres produkt, og i den sammenhæng ville de nu køre de første test på markedet inden de flyttede derned d. 1. august i år. Testen skulle hovedsagelig undersøge, hvor kompliceret det var at få tilknyttet tyske mentorer/undervisere til MentorDeutschland, som er navnet på den tyske afdeling. Da vi fik denne henvendelse, var der under 14 dage til Nicklas & Co. stod i deres nye lokaler i Tyskland – og vi stod midt i en sommerferie. Det betød, at vi skulle tænke kreativt for at få produceret et godt produkt, som Nicklas og teamet kunne bruge hurtigst muligt til at teste på det tyske marked.
Nu kommer guldkornene, så find popcornene frem!
Vi kom frem til den model, at vi tog vore indklips- og dækbilleder (optagelser som vises over interview/speak og som underbygger fortællingen) fra vores tidligere produceret danske film, da de færreste ville tænke over, at det var danskere på optagelserne, når der blev snakket tysk indover. Dermed kunne vi tilføre et interview med en tysktalende dansker, hvor hun fortæller, hvorfor det er så fedt at være mentor hos MentorDeutschland. Med denne løsning kunne vi på det danske kontor i København skyde et nyt interview med en dansker, men som dog talte flydende tysk, hvorefter vi benyttede tidligere optagelser til at ligge ind over billederne for at give filmen liv og underbygge budskabet.
Hør nærmere om lignende filmproduktioner her
Denne løsning gjorde, at Nicklas og resten af teamet kunne stå med en filmproduktion for en tredjedel af prisen for en ny film og ikke mindst, at de havde filmen allerede 5 dage efter første kontakt. Samtidig havde de tid til at teste det tyske marked samt lave forarbejdet iht. Rekruttering, inden de flyttede ned i deres nye lokaler i Hamborg.
Det er klart, at det ikke altid er optimalt at producere film på denne måde, men virkeligheden i virksomhederne, vi møder, er ofte bare en anden, hvor ressourcer og tid spiller en væsentlig rolle. Denne løsning kunne i lignende tilfælde klart anbefales, for ellers ville Nicklas – eller måske i fremtiden dig – ikke kunne nå at teste markedet af, og derfor ville I have brugt tre gange prisen på filmproduktionen, der i første omgang blot var for at teste et nyt marked.
Du kan læse mere omkring mulighederne for en filmproduktion her
Kort om MentorDanmark:
MentorDanmark tilbyder private lektiehjælp og undervisning i hjemmet såvel på skolen. Undervisning tilbydes både til elever i folkeskolen og gymnasiet. MentorDanmark har mere end 2.000 undervisere og er landets største og Skandinaviens mest udbredte indenfor branchen.
- Aktiv i fire lande: Danmark, Norge, Sverige og nu Tyskland.
- Kontorer i København, Aarhus, Oslo og nu Hamborg.
- Underviser over 12.000 timer om måneden.
- Har over 2.000 mentorer tilknyttet.